الخميس، 17 فبراير، 2011

اضرابات واعتصامات


لو خرب بيت ابوك خدلك منه قالب


.

8 صدق اللى قال:

mrmr يقول...

تصدق بايه من يوم ما حصلت التظاهرات فى جميع المصالح الحكوميه والسواقين وانا المثل ده لازق فى المخيخ مش راضى يفارق ذهنى ابدا
وبمناسبه على راى المثل
احب ادعوك الى وقالوا فى المثل http://wealofealmasl.blogspot.com/
اتمنى تشرفنى بالزياره

mony يقول...

اول مره اسمع المثل
بس اخد ازاى

rony يقول...

لالالالالالالالالالالالالاسع مش فاهمه
طيب اخده اعمل بيه ايه ؟
مش فاااااااااااااااااااااااااااااااااهمه

Ms Venus يقول...

هم يبكى وهم يضحك

ربنا يستر عليكى يا بلدى

غير معرف يقول...

يا سلااااااااااااااا...
أول القصيدة كفر
ايها المستشار طارق البشري.
ايها الدكتور سليم العوا
ايها المرشد العام على كل المسلمين

قلتم لنا نعم معناها انه هيبقى فيه استقرار وهيتغير الدستور خلال ستة اشهر من انتخابات البرلمان.
الآن ولسه ما استفتحناش دخلنا في سنتين ، سنة على ما تتم انتخابات الشعب والشورى وستة اشهر على ما اللجنة تعد دستور جديد وستة على ما يدرس ونص شهر على ما يستفتى عليه .
امال فين الستة اشهر يا بركه انت وهو.
طيب خلال السنتين دول فين الريس ؟!!!!!!!
يبقى الجيش!!!!!!!!!!!
امال خوفتونا وقلتو نعم علشان الجيش يرجع ثكناته والحياة تمشي ليه؟!!!
طب المادة 189 بتقول ان تغيير الدستور بناء على طلب من رئيس الجمهورية وموافقة مجلس الوزرا - الي معينه برضه رئيس الجمهورية – نكته مش كده !!!- وموافقة نصف اعضاء محلسي الشعب والشورى.
فين رئيس الجمهورية الي هيتقدم بطلب وضع دستور؟!!!! .
حد يقولي؟!!!!
الله........ انتو نسيتوا اللي كتبتوه ولا ايه يا حجاج.
طيب.
لو اتعدل الدستور واتلغى حاجات كتير زي تعديل شروط الترشيح لرئاسة الجمهورية ونسبة العمال والفلاحين والكوته يطبق من أمته من تاريخ الموافقه عليه طبقا لقاعدة الاثر المباشر للقواني ، ولا بعد انقضاء الدورة البرلمانية .
اقولك يا حجاج يا بتوع ربنا.
لو من تاريخ الموافقة عليه يبقى انسى ان نصف المجلسين يوافق على التعديل من اصله .
عارف ليه .
لانه مفيش حد اهبل .
اغير علشان امشي الصبح ويتعمل انتخابات جديدة يمكن انجح ويمكن اسقط .
لو بعد انقضاء فترة المجلس .
يبقى انتو نصبتوا علينا .
وربنا هيوديكو النار .
علشان ضحكتو علينا وقلتوا التعديل خلال ستة اشهر .
نقعد خمس سنين او ستة مستنيين الشمس تطلع بالليل .
ياعم المستشار والدكتور والمرشد انتم عملتم ايه في دنيتكم ، احنا شايفينككويس .
بتختموا حياتكو كدى ليه.
يا عم المستشار انت ابوكان راجل طيب .
ويا عم الدكتور انت كنت املنا في الضلمة دي.
ويا عم المرشد العام هو انت مرشد للمسلمين ولا على المسلمين.
الظاهر كده دي من علامات الساعة .

واخونا العوا اللي بيقول لو اقتنعت براي مخالف هقول لأ لتتعديلات .
اقوله اقرا يا دكتوووووووووووووو... عوا نص المادة 189 ، 189 مكرر.
بالله عليك وانا راضي ضميرك لو دي قضيه وقلت الدفوع دي تفتكر القاضي هيديك اقل من اعدام .
يا اخوانا اتقو ربنا .
مرة تقولو الجيش حبيبنا وهو اللي نجح الثورة .
وبعدين تقولوا الجيش لو قلنا لا اكيد هيطمع في الثورة .
انتو شايفينا هبل ياعم الحاج انت وهو وهو .
ولا استغليتوا طيبة الناس الغلابة ابويا وابوك وامي وامك.
فرقتو ايه عن الحزب الوثني .
كل اللي عملتوه انكو اظهرتو الوجه الثاني للعمله .
المادة 189 يا بتاع القانون انت وهو صريحة وواضحة .
1- لرئيس الجمهورية ( يعني جوازي ) رحنا بعيد مين بقى الي هيمسك ابو بكر ولا عمر . اهو هييجي واحد نكون تحت رحمته نستنى كرمه اذا شاف يغير ولا لأ.
2 - بعد موافقة مجلس الوزراء.
وزرا مين يا عم الحاج هو انت منتخب رئيس مجلس وزرا علشان يتاخد رأيه ده متعين من عند سيده ، بزمتكو انتو التلاته فيه حد قال لسيده في التاريخ كله لأ. ولو عرف انه هيقوله لأ كان شغله .
3 - لازم موافقة نصف اعضاء المجلسين .
بزمتكو يا مؤمنين فيه حد يوافق على تعديل بسرعة بسرعة علشان يسيب الجنة اللي هو فيها .
الا اذا كنتو ناويين تجيبو لنا ابو بكر وعمر وبلال وخالد.
او تحيبولنا شوية هبل بريالة .
وحتى لو وافقو تفتكرو امته هيكون بعد ست اشهر زي ما ضحكتو علينا .

يا ايها البشري
ياياها العوا .
ياياها المرشد .
يا كل من غرر بالناس .
والله الذي لا اله غيره لنقفن نحن وانتم امام من لا يغرب عن علمه شئ .
وسيكون احدنا ابيض الوجه والاخر اسوده .
فاتقوا الله اتقوا الله .

غير معرف يقول...

أكد المستشار طارق البشرى رئيس لجنة التعديلات الدستورية أن انتخابات مجلس الشعب ستتم أولا يليها انتخابات مجلس الشورى وبعدها سيتم تشيكل لجنة تمثل خبراء المجلسين يكون عددها 100 خبير لوضع دستور جديد.

وقال المستشار البشرى - في تصريح للقناة الأولى مساء الأحد - إن موضوع انتخابات مجلس الشعب أولا أم الرئاسة أولا حسمته نتيجة الاستفتاء ، موضحا أنه سيتم تشكيل جمعية تأسيسية من مجلسي الشعب والشورى تمثل الخبرات القانونية والاجتماعية والاقتصادية عددها 100 خبير تقوم بإعداد دستور جديد.

وأضاف أن اختيار الجمعية التأسيسية مدته 6 أشهر وإعداد الدستور 6 أشهر آخرين والاستفتاء عليه خلال 15 يوما ويكون إجمالي المدة عاما كاملا، موضحا أن المجلس الأعلى للقوات المسلحة سيصدر بيانا حول التعديلات الدستورية في وقت لاحق.

يا سلااااااااااااااا...
أول القصيدة كفر
ايها المستشار طارق البشري.
ايها الدكتور سليم العوا
ايها المرشد العام على كل المسلمين

قلتم لنا نعم معناها انه هيبقى فيه استقرار وهيتغير الدستور خلال ستة اشهر من انتخابات البرلمان.
الآن ولسه ما استفتحناش دخلنا في سنتين ، سنة على ما تتم انتخابات الشعب والشورى وستة اشهر على ما اللجنة تعد دستور جديد وستة على ما يدرس ونص شهر على ما يستفتى عليه .
امال فين الستة اشهر يا بركه انت وهو.
طيب خلال السنتين دول فين الريس ؟!!!!!!!
يبقى الجيش!!!!!!!!!!!
امال خوفتونا وقلتو نعم علشان الجيش يرجع ثكناته والحياة تمشي ليه؟!!!
طب المادة 189 بتقول ان تغيير الدستور بناء على طلب من رئيس الجمهورية وموافقة مجلس الوزرا - الي معينه برضه رئيس الجمهورية – نكته مش كده !!!- وموافقة نصف اعضاء محلسي الشعب والشورى.
فين رئيس الجمهورية الي هيتقدم بطلب وضع دستور؟!!!! .
حد يقولي؟!!!!
الله........ انتو نسيتوا اللي كتبتوه ولا ايه يا حجاج.
طيب.
لو اتعدل الدستور واتلغى حاجات كتير زي تعديل شروط الترشيح لرئاسة الجمهورية ونسبة العمال والفلاحين والكوته يطبق من أمته من تاريخ الموافقه عليه طبقا لقاعدة الاثر المباشر للقواني ، ولا بعد انقضاء الدورة البرلمانية .
اقولك يا حجاج يا بتوع ربنا.
لو من تاريخ الموافقة عليه يبقى انسى ان نصف المجلسين يوافق على التعديل من اصله .
عارف ليه .
لانه مفيش حد اهبل .
اغير علشان امشي الصبح ويتعمل انتخابات جديدة يمكن انجح ويمكن اسقط .
لو بعد انقضاء فترة المجلس .
يبقى انتو نصبتوا علينا .
وربنا هيوديكو النار .
علشان ضحكتو علينا وقلتوا التعديل خلال ستة اشهر .
نقعد خمس سنين او ستة مستنيين الشمس تطلع بالليل .
ياعم المستشار والدكتور والمرشد انتم عملتم ايه في دنيتكم ، احنا شايفينككويس .
بتختموا حياتكو كدى ليه.
يا عم المستشار انت ابوكان راجل طيب .
ويا عم الدكتور انت كنت املنا في الضلمة دي.
ويا عم المرشد العام هو انت مرشد للمسلمين ولا على المسلمين.
الظاهر كده دي من علامات الساعة .

واخونا العوا اللي بيقول لو اقتنعت براي مخالف هقول لأ لتتعديلات .
اقوله اقرا يا دكتوووووووووووووو... عوا نص المادة 189 ، 189 مكرر.
بالله عليك وانا راضي ضميرك لو دي قضيه وقلت الدفوع دي تفتكر القاضي هيديك اقل من اعدام .
يا اخوانا اتقو ربنا .
مرة تقولو الجيش حبيبنا وهو اللي نجح الثورة .
وبعدين تقولوا الجيش لو قلنا لا اكيد هيطمع في الثورة .
انتو شايفينا هبل ياعم الحاج انت وهو وهو .
ولا استغليتوا طيبة الناس الغلابة ابويا وابوك وامي وامك.
فرقتو ايه عن الحزب الوثني .
كل اللي عملتوه انكو اظهرتو الوجه الثاني للعمله .
المادة 189 يا بتاع القانون انت وهو صريحة وواضحة .
1- لرئيس الجمهورية ( يعني جوازي ) رحنا بعيد مين بقى الي هيمسك ابو بكر ولا عمر . اهو هييجي واحد نكون تحت رحمته نستنى كرمه اذا شاف يغير ولا لأ.
2 - بعد موافقة مجلس الوزراء.
وزرا مين يا عم الحاج هو انت منتخب رئيس مجلس وزرا علشان يتاخد رأيه ده متعين من عند سيده ، بزمتكو انتو التلاته فيه حد قال لسيده في التاريخ كله لأ. ولو عرف انه هيقوله لأ كان شغله .
3 - لازم موافقة نصف اعضاء المجلسين .
بزمتكو يا مؤمنين فيه حد يوافق على تعديل بسرعة بسرعة علشان يسيب الجنة اللي هو فيها .
الا اذا كنتو ناويين تجيبو لنا ابو بكر وعمر وبلال وخالد.
او تحيبولنا شوية هبل بريالة .
وحتى لو وافقو تفتكرو امته هيكون بعد ست اشهر زي ما ضحكتو علينا .

يا ايها البشري
ياياها العوا .
ياياها المرشد .
يا كل من غرر بالناس .
والله الذي لا اله غيره لنقفن نحن وانتم امام من لا يغرب عن علمه شئ .
وسيكون احدنا ابيض الوجه والاخر اسوده .
فاتقوا الله اتقوا الله .

كريمة سندي يقول...

قالب واحد بس يكفي!!!!!!!!!!!

E73 يقول...

انا مش فاهمة المثل وموقفه عشان أقدر احكم

بس هو لو على حسب اللي فهمته فمش كل أكلة تتحرق أقدر أدوقها